torsdag 3 december 2009

Om mormoner och vampyrer

Härom kvällen råkade jag kolla på kulturnyheterna. Jag säger råkade eftersom jag inte brukar kolla på kulturnyheterna, men jag fastande av någon anledning på SVT 1 när jag satt och sappade i soffan. Kanske för att det var jobbigt att sappa längre än så eller kanske för att det faktiskt var något intressant inslag just då. Jag minns inte. Hursomhelst kommer efter ett tag ett ursäktande från programledaren. Hon ursäktar sig för att ”en inbjuden recensent” i ett tidigare program om den nya Twilightfilmen hade dragit paralleller mellan mormoner och våld. Vafan? Hur i helvete lät det undrar man ju då? Såhär kanske:

– Eva, vad tyckte du om den här filmen?

– ja, alltså vampyrer är ju lite som mormoner. De slåss och dödar varann och dricker blod. Tack för mig!

– Tack Eva för den analysen.

Men så kollade jag upp på SVT Play hur det egentligen hade varit. Såhär:

– Ja, alltså Stephenie Meyer (författaren av twilightböckerna /red.) är ju mormon, men det märks inte så mycket förrän i fjärde boken då tjejen råkar få spö av vampyren. Och är bara glad och tacksam. Sånt är inte kul.

På riktigt alltså. Det var det här hon sa.

Mycket märkligt.

2 kommentarer:

  1. Mycket märkligt, och framförallt oerhört FEL. Tjejen får inte spö av vampyren, hon får sex! Inte konstigt att hon är glad och tacksam.

    SvaraRadera
  2. Antagligen sa recensenten alltså: "Och är bara kåt, glad och tacksam."

    SvaraRadera