tisdag 20 april 2010

Proffs

Kära blogg,

Häromdagen såg jag ett teveprogram som sponsrades av det mer eller mindre okända företaget Vianor. Vianor är tydligen ett företag som byter däck åt folk (gör inte bensinmackar sånt?). Som om inte det här vore nog för att skriva ett härligt blogginlägg har också Vianor en mycket speciell slogan. Den lyder som följer:

- där proffsen byter däck.

Det här gjorde mig väldigt förbryllad. Vilka proffs? Jag har grubblat en del på det här och för er bekvämlighet har jag brutit ner mina teorier i 3 olika typer av proffs som kanske byter sina däck hos Vianor.

1. Random proffs. Den här kategorin innefattar alla som är proffs på något. Denna kategori har jag valt att ytterliggare dela upp i två delar: proffs som i sportproffs (Zlatan) och proffs som i människor som gör något för pengar (proffessionell yrkesutövning alltså). Oavsett vilket av de här alternativen det är Vianor egentligen menar kan vi konstatera att det är en ganska lam anledning till att välja Vianor.

Vianor - där fotbollsproffsen byter däck. Eller: Vianor - där människor som har ett jobb byter däck. Båda dessa slogans skulle vara mer specifika men om möjligt ännu sämre än originalet.

2. Bytadäckproffs. Den här kategorin innehåller alltså de människor som jobbar med att byta däck. Vianor menar kanske att det är de här personerna som byter sina egna, privata däck hos Vianor. Men om de här personerna är proffs på att byta däck, varför skulle de då åka till Vianor för att byta sina däck? Är det inte troligare att de byter sina däck på egen hand? De är ju ändå proffs.

Vianor - där de som är proffs på att byta däck byter däck när de inte längre orkar byta däck på egen hand.

3. Bilproffs. Nu börjar vi närma oss nånting här. I den här kategorin hittar vi människor som jobbar med att köra bil. Det kan vara allt från buss- och taxichaufförer till Formel 1-proffs. Kanske är det de här individerna som reklamen syftar på. Men vänta nu. Bussar byter väl sina däck i ett jättestort bussgarage och samma sak med taxibilar. Och Formel 1-bilar byter ju sina däck på tre sekunder på en liten avfartsväg. Det har man ju sett på tv. Okej, men de här människorna kanske har privata bilar som inte är bussar och Formel 1-bilar. Och när de ska byta däck på sina privata bilar kanske de åker till Vianor.

Vianor - där de som har till yrke att köra ett fordon med hjul, till exempel busschaufförer, byter däck på sina privatägda fordon.

Så måste det vara. Men det känns ju också som ett ganska lamt argument. Och förresten, vem fan bryr sig om var man har bytt sina däck så länge man har rätt däck? Det lär ju knappast märkas någon större skillnad på bilen.

Fan, nu körde jag in i en lyktstolpe igen. Jag borde verkligen ha bytt mina däck hos Vianor.

1 kommentar:

  1. Tjenna,
    Du tror inte att det kan vara så att det är dem som jobbar på vianor som är proffs på att byta dina däck?

    För hur många gånger åker du till däckverstan och byter däcken själv?

    SvaraRadera