måndag 4 maj 2009

Tre punkter

Ni som följt bloggen slaviskt tror kanske att det här inlägget kommer handla om fakta om någon obskyr angelägenhet. Men nej, så kul ska vi inte ha det. Det här inlägget kommer behandla fenomenet och samhällsproblemet "tre punkter". Vad betyder tre punkter på rad? Varför skriver man dem? Och vem uppfann punkten och hur? Många frågor som söker svar jag inte kan ge. Men jag ska försöka tappert.

Tre punkter. En punkt är vanligt att skriva i slutet av en mening för att liksom bekräfta att meningen är slut. Tre punkter efter varandra då, vad betyder det? Är meningen inte slut? Vill man fortsätta meningen? Är man ironisk? Menar man egentligen inte det man säger (det är ju egentligen samma sak som ironisk)? Om man skulle säga en mening som avslutas med tre punkter, skulle man säga den lite sådär luddigt?

Jag använder tre punkter lite för ofta. När man egentligen bara skulle kunna använda en punkt. Men kanske vill man gardera sig. Kanske är man inte riktigt klar. I vilket fall så skulle det räcka med en punkt. Det var ju ändå därför punkten uppfanns en gång i tiden. I sagans Holland, 1734, av Dirk van der Punkt.

Kolla på den här bilden: http://www.kindaposten.se/imagecatalogue/imageview/7995/?RefererURL=/imagecatalogue/image/list/100/0/ och läs bildtexten. Vad menar man egentligen med de tre punkterna i slutet av bildtexten? Menar man lite sådär "Kolla, han har hög hatt, och då förstår man ju hur det gick i den relationen". Jag tror det. Det gör jag faktiskt. Men det spelar mindre roll vad jag tror. Det som spelar roll är att jag reagerade på det och tog illa vid mig. Det hade ju räckt med en punkt. Nu tror man ju att det finns någon form av dolt budskap i bildtexten. Eller i bilden. Typ "Han har hög hatt på sig, och under den finns en kanin." alternativt att den egentligen inte alls är hög, utan låg, och att det finns en ännu högre hatt därute någonstans. Typ en hatt som är två meter hög. Eller tre meter. Eller sju.

Författare använder sig av tre punkter när ett kapitel tar slut och man vill att folk ska läsa nästa kapitel på direkten (Jaja, jag vet att det inte riktigt är sant, men häng med på resonemanget istället för att vara så jävla petig). Undrar om läsarna tänker "Oj oj, nu hann han inte avsluta den här meningen, bäst att jag läser nästa kapitel så att jag får veta hur meningen slutar. Om man skriver tre punkter finns det alltid nåt kvar att säga, oj oj." och undrar hur många av dem som sen blir besvikna när meningen inte alls fortsätter i nästa kapitel. Till exempel "Det visade sig att det inte alls var ketchup på golvet, det var blodet från översten..." som följs upp med "Konrad gillade trehjulingar när han var liten." i början på följande kapitel. What the heck? Skulle inte meningen fortsätta där? Vad hände med översten? Och vem är mördaren? 

Situationer som uppstår dagligen i vår värld. Och situationer som ingen går något åt. Men kanske är det så att tre punkter universalt faktiskt betyder "meningen ska sägas lite sådär luddigt och släpigt". I så fall är det helt okej. Jag röstar för det. Från och med nu kommer jag vara luddig i slutet av varje kapitel i den bok jag håller på att skriva. Eller ha hög hatt. Jag väljer att börja bära hög hatt istället.

7 kommentarer:

  1. Svenska språknämndens "Svenska skrivregler", andra upplagan:
    "Tre punkter i rad används för att markera att ett ord eller en mening inte avslutats. Inget mellanrum bör göras mellan punkterna. Mellanrum görs däremot före den första punkten, såvida punkterna inte markerar att ett ord är avbrutet."

    I nämnt exempel kommer de tre punkterna direkt efter hatt, dvs "hatt...", vilket alltså uppenbarligen anger att ordet är avbrutet. Oklart dock vilket ord som avses. Hattbrätte? Hattask? Hatthängare?

    SvaraRadera
  2. HAHAHA! Briljant! Den här snubben med hög hatt var typ det roligaste jag sett i hela mitt liv tror jag. Varför var det tre punkter efter hatt? Jag kommer ligga sömnlös i natt på grund av det här! (jag tror att det ska vara "...och det ser jävligt dumt ut.") Eller...

    SvaraRadera
  3. Viktig poäng att det skall vara ett mellanslag innan de tre punkterna, något väldigt få klarar av att skriva, t.ex. så har blogger här "Peppen sa..." eller "Välj profil..." vilket således är helt fel. Dessutom kan man undra varför det är tre punkter efter "Välj profil", vad är det som skall komma efter det?

    SvaraRadera
  4. "Välj profil... biatch." tror jag.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det är värre med folk som använder två punkter..

    Vad fan betyder det liksom?

    Jag blir förbannad.

    SvaraRadera
  6. Jag skriver mycket på engelska, och de engelspråkiga i samma forum vet definitivt inte hur man använder tre punkter. Gäller samma regler, någon som vet? Eller, någon som vet...? (Ja, jag vet att det ska vara mellanrum innan första punkten, jag tycker bara att det ser konstigt ut, haha).

    Hur ser reglerna ut?

    SvaraRadera