tisdag 21 april 2009

Fem fakta om Andra Världskriget

Som utlovat kommer här fem fakta om Andra Världskriget:
  1. Andra Världskriget startade 1939.
  2. Enigma var en tysk krypteringsmaskin.
  3. Sverige var klädsamt neutralt.
  4. Till skillnad från Första Världskriget, då alla Europas stormakter var indragna redan efter en vecka, utvecklades Andra Världskriget successivt till en global konflikt där nästan samtliga stater i världen var involverade.
  5. Fotbolls-VM spelades inte 1942 och 1946 på grund av kriget. Fan.
  6. Andra Världskriget slutade 1945.
Jag vet vad ni tänker. Det där var sex fakta. Och ja, det var det. Men det är helt enkelt svårt att sammanfatta Andra Världskriget i bara fem fakta. Ni får ha överseende. Nästa vecka kommer fem fakta om Fotbolls-VM.

Kan passa på också att göra lite reklam för Phontrattarnes Grand Show 22-29 april. Biljetter går att köpa på Ticnet: http://www.ticnet.se/html/artist.htmI?l=SE&artist=Phontrattarne

2 kommentarer:

  1. Eftersom punkt nummer fem denna vecka handlar om fotbolls-VM behöver du bara ge fyra fakta nästa vecka. Så blir det balans i antal punkter. :)

    Med detta sagt lär jag sannolikt starta en debatt! *fnissar*

    SvaraRadera
  2. Jag är oerhört praktisk av mig på det sättet... Att jag redan avverkat en punkt alltså.

    SvaraRadera