måndag 16 mars 2009

Bananen

Vi vill ju inte bygga en blogg på faktafel. Så därför har jag tagit reda på några roliga fakta om bananen:
  1. Bananen är en ört och ett bär (och alltså också en frukt (men inte godis)).
  2. Skalet på en banan är från början grönt.
  3. 2001 kom EU överens med USA och Ecuador att en gemensam tullnivå för alla länder skulle införas senast den 1 januari 2006.
Wikipedia är lite som en Bibel för bananälskare. Men faktum kvarstår. Frukt är inte godis. Inte ens bananen. Skumbananer däremot är godis. Men inte frukt. Frågor på det?

7 kommentarer:

  1. Jag har hört att man kan rosta bananskalet och efter att ha blandat det med kaffesump och sirap skulle det kunna vara ett haschsubstitut, stämmer detta? Som kemist är jag tveksam, men vad säger banangurun?

    SvaraRadera
  2. Blir det godis då? Nej, just det.

    SvaraRadera
  3. Rostat-bananskal-som-haschsubstitut är en myt! Vad som däremot ger ett ganska trevligt rus är rostad vodka.

    SvaraRadera
  4. Kakao?
    Det kanske inte är godis i sig...

    SvaraRadera
  5. Kakao tycker jag ändå känns betydligt mer godisaktigt än till exempel rostad vodka.

    SvaraRadera
  6. Rosa sura skumbananer från Karamellkungen!!
    DET är godis det :)

    SvaraRadera
  7. På tal om Kungen så hörde jag på radion att han har namnsdag idag. Det är ju den 16:e och han heter ju XVI i mellannamn!

    SvaraRadera