måndag 30 mars 2009

Rätt och fel

I senaste Simpsons-avsnittet "Wedding for Disaster" (som var sådär, som Simpsons nuförtiden är) ska Marge och Homer gifta om sig. Med varann. Gifta sig på nytt kanske man säger. Hursomhelst, de ska gifta sig igen och planerar ett stort bröllop. På vigseln spelar en stråktrio (vilket i sig känns lite märkligt, tror det var violan som var borta). Jag kommer komma till poängen snart. I nästa stycke.

Stråktrion spelar ingångsmarsch. Homer dyker inte upp. Då byter trion (för att liva upp stämningen lite) instrument till trumpet, klarinett och trombon. Och det är nu det imponerande kommer. Musiken som spelas är verkligen ett stycke med just bara trumpet, klarinett och trombon. Jag blev positivt överraskad. Det fick mig att tänka på "Master and Commander" där Paul Bettany och Russell Crowe spelar fiol och cello under några tillfällen, men det som hörs är en hel stråkkvartett. Bland annat, tror det smygs in en luta också. Skamligt.

Om man nu ska ha icke-levande musik i en film eller serie, se då till att det är rätt mängd instrument som hörs. Okej att det kanske bara är jag som reagerar på sånt här, men en person är en person för mycket. Tack och hej.

5 kommentarer:

  1. Haha, kommer du ihåg när vi såg "Get Smart" och den onde maffialedaren lyckades spela samtliga instruments stämmor samtidigt i Beethovens nia på enbart sin fiol?

    SvaraRadera
  2. Ja! Det var skickligt minns jag.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar att det här inlägget har fått rubriken Rätt och fel. Man blir liksom vilseledd att tro att den ska innehålla en stor fet moralkaka eller två, men icke! Sånt gillar jag. Överraskningsmoment. Eller kort och gott: överraskningar. Etiketterna utgör ytterliggare en sådan.

    SvaraRadera
  4. Du kan vara lugn, Per, jag stör mig också på sånt där.

    SvaraRadera